Fout: Contact formulier niet gevonden.
Even snel een mailtje versturen of een bestand opslaan in de cloud is zo gedaan. Echter staan we niet stil bij de milieu-impact van ons online gedrag. Terwijl rondom papier en karton de milieumaatregelen zich opstapelen, wordt de groeiende ecologische voetafdruk van de elektronische infrastructuur vaak genegeerd.
Digitale communicatie is zeer aantrekkelijk door het gemak en de lage kosten die daaraan verbonden zijn. Echter, gericht op de impact op het milieu, schuilt daar een volledig verborgen levenscyclus van de digitale infrastructuur. Deze industrie, welke ook sterk afhankelijk is van fossiele brandstoffen, brengt tot wel bijna drie keer zoveel broeikasgassen in de atmosfeer in vergelijking tot de papierindustrie. Het internet is in zijn geheel elk jaar goed voor maar liefst 900 miljoen ton CO₂-uitstoot. Als snelst groeiende sector ter wereld neemt het energieverbruik van de digitale infrastructuur ook nog eens toe.
Hoewel een e-mail versturen onschuldig lijkt, generen e-mails wereldwijd bijna 300 miljoen ton CO₂. Dit staat gelijk aan de CO₂-uitstoot van meer dan 63 miljoen auto’s. Ook als iemand een internetadres zoekt, stoot diegene daarmee ongeveer 0,9 gram CO₂ uit. Dit loopt op tot 10 gram als de zoekopdracht via een zoekmachine wordt uitgevoerd en vijf resultaten oplevert. Kortom, dagelijks resulteert iemands online surf gedrag ook behoorlijk wat CO₂-uitstoot op zonder dat men daar eigenlijk bij stilstaat.
Voor het opslaan in de cloud zijn datacenters nodig. Deze datacenters zorgen ervoor dat de servers continue blijven draaien. Hierbij wordt veel energie gebruikt die weer wordt omgezet in warmte. Om oververhitting te voorkomen, worden deze servers constant gekoeld. Hierbij wordt drinkwater gebruikt om de lucht te bevochtigen. In 2021 gebruikte het Microsoft-datacenter gevestigd in Nederland voor het koelen van zijn servers alleen al 84 miljoen liter drinkwater. De blijvende groei van het internet maakt dat ook het aantal datacenters blijft groeien. Inmiddels zijn er drie miljoen energie slurpende datacenters wereldwijd. Waarbij maar liefst een derde van alle datacenters in Europa gevestigd zijn in Nederland.
Het milieuargument om alleen nog maar digitaal te communiceren is niet zo sterk als men zou verwachten. Daarbij spelen de misleidende milieuboodschappen een impact op de perceptie van de consument van drukwerk. Het is belangrijk om de consument op de hoogte te brengen van de unieke duurzame aspecten van drukwerk en papier. Papier is afkomstig van een hernieuwbare grondstof en is tevens een van de meest gerecyclede materialen ter wereld. Als het op een verantwoorde wijze wordt geproduceerd en gebruikt, kan het een duurzame manier zijn van communiceren. Een goede combinatie tussen offline en online communicatie is dus het minst milieubelastend. Ook omdat online communicatie via een digitale nieuwsbrief versnipperd verloopt. Daarbij moeten meerdere mails verstuurd worden om dezelfde impact te creëren als met een papieren magazine. De juiste verdeling van online en offline communicatie zorgt er juist voor dat deze media elkaar versterken.
Heeft u nog vragen, wenst u meer informatie of wilt u een offerte aanvragen? Neem dan vooral contact met ons op! Wij denken graag met u mee.
Oscar de Gier
Senior Sales Manager
oscar-de-gier@janssenpers.nl
06-53540857
Maikel Zuurbier
Sales Manager
maikel-zuurbier@janssenpers.nl
06-55141116
Henk van Esch
Algemeen Directeur
henk-van-esch@janssenpers.nl
06-53634801